Ty Segall – Freedom’s Goblin (album review)

Ty Segall Freedom's Goblin
Ty Segall Freedom's Goblin

Ty in het kwadraat

Ty Segall heeft het voor zijn doen rustig aan gedaan de laatste tijd. Vorig jaar bracht ie slechts één album uit en voor wie de output van de man kent, weet dat dat een zeer bescheiden score is.

Het nieuwe album Freedom’s Goblin is met 19 nummers en 74 minuten speeltijd in ieder geval niet bescheiden te noemen. Hoewel de roots van Segall duidelijk in de garagerock liggen, beperkt hij zich zelden tot één stijl. Op Freedom’s Goblin gaat hij echter verder dan ooit. Vintage 70’s rock, punk, een sublieme cover van Hot Chocolate’s discostamper Every 1’s A Winner, funk, fuzz, hardrock en zelfs een potje free jazz: je hoort het allemaal langskomen op dit album dat werd opgenomen onder begeleiding van Steve Albini. Neem daarbij het prominente gebruik van blaasinstrumenten en je hebt een album in handen dat zelfs voor Ty Segall normen gevarieerder dan ooit is te noemen.

Door de veelheid aan stijlen duurt het wel even voordat het album begint te groeien. Maar na een aantal luisterbeurten komt de kwaliteit van de nummers steeds meer aan de oppervlakte. Er staan hier en daar wel wat mindere nummers op de plaat. Dat is overigens bij bijna al zijn albums het geval, wellicht met uitzondering van het nog immer voortreffelijke Manipulator uit 2014. Maar al met al kan deze release zich meten met de beste van Segall tot nog toe.

De fans van het eerste uur zullen dus zeker tevreden zijn met deze nieuwe plaat en ook voor nieuwkomers is dit een mooie introductie in de wondere muzikale wereld van Ty Segall.

Geef als eerste een reactie